12.02.–30.04.2018
Pori, Finland
Avoin

Työvälineiden seurantajärjestelmä

Hefmec Engineering Oy
Taustatietoa

Hefmec on noin 30 henkeä työllistävä yritys, jonka toimipisteet sijaitsevat Porissa ja Vantaalla. Hefmecin asiakaskunta koostuu pääosin isoista kansainvälisistä toimijoista pääosin raskaassa konepajateollisuudessa, kuljetusvälineteollisuudessa ja lääke-sekä elintarviketeollisuudessa. Hefmec tarjoaa asiakkailleen tuotantotekniikkaan liittyvää suunnittelu- ja toimitusprojekteja.

Erikoisnostoapuvälineiden määräaikaistarkastus

Hefmec suunnittelee ja toimittaa asiakkailleen mm. erikoisnostoapuvälineitä, joita pitää tarkastaa säännöllisesti. Tarkastus on EU alueella suoritettava käyttöasetuksen 403 / 2008 mukaisesti. Käyttöasetuksessa on kerrottu tarkemmin vaatimukset tarkastajan käytölle, käytännössä tarkastuksen saa tehdä työvälineen käyttöön ja tarkastusvaatimuksiin tutustunut henkilö. Eli mitään erityisvaatimuksia ei ole, pois lukien satamissa käytettävät nosturit. Tällä hetkellä määräaikaistarkastuksia tekevät tarkastuslaitokset tai nostoapuvälineitä myyvät yritykset erikseen maksettavana palveluna. Jotkut yritykset saattavat suorittaa tarkastuksia itse. Perinteisesti tarkastuksessa käydään läpi nostoapuvälineet ja kirjataan havainnot erilliseen dokumenttiin. Dokumentti jää asiakirjaksi asiakkaalle suoritetusta tarkastuksesta ja siinä havaituista puutteista. Tarkastetut nostoapuvälineet saatetaan myös merkitä visuaalisesti tarkastetuksi.

Tiedossa olevat puutteet nykyisin:

  • Dokumentit eivät aina ole tasalaatuisia. Joskus tarkastajan pätevyys vaikuttaa, miten hyvin asiat dokumentoitu ja kuinka hyvin noudatettu käyttöasetusta.
  • Työvälineistä ei useinkaan oteta valokuvia, vaan mahdolliset viat kuvataan sanallisesti. Tähän liittyy erehtymismahdollisuus.
  • Tuotantotiloissa on usein nostoapuvälineitä, joiden epäillään olevan käytöstä poistettuja, mutta sitä ei pystytä jälkikäteen selvittämään tai se on ainakin käytännössä hyvin työlästä.
  • Välineiden määräaikaistarkastukset on dokumentoitu asiakkaan järjestelmiin, mutta on asiakkaan kontolla on huolehtia, että dokumentit ovat löydettävissä helposti.
  • Asiakkaan on huolehdittava itse siitä, että tarkastukset suoritetaan ajallaan. Tähän tarvitaan itse kehitettyjä järjestelmiä, joilla varmistetaan, että tarkastukset tulee tehtyä ajallaan. Näiden valvominen ja seuraaminen ei ole asiakkaan ydinliiketoimintaa.
Työvälineiden seurantajärjestelmä
  • Tavoitteena pilotoida järjestelmää, johon nostoapuvälineiden taustatiedot ja tarkastustiedot keskitetään.
  • Nostoapuvälineisiin laitettaisiin mahdollisesti yksilöivä tunniste.
  • Järjestelmällä voidaan suorittaa määräaikaistarkastukset.
  • Järjestelmää käytettäisiin sähköisesti.

 

Kysymykset alla olevaan kommenttikenttään tai suoraan:

Jukka Hissa, Prizztech Oy
jukka.hissa@prizz.fi
044 710 5469

Keskustelu

Seuraa haasteiden edistymistä ja keskustelua Robocoastin ympärillä Twitterissä ja LinkedIn:ssä. Liittymällä postituslistallemme pysyt helposti kehityksen kyydissä: