13.12.2018
, Finland
Avoin

Automaattinen kontin lastaus

Prizztech Oy

Nykyisin tavaroiden lastaustoiminta vaatii ammattimaista trukinkäsittelytaitoa, sekä ajoittuu ajallisesti kriittiseen kohtaan logistiikassa muodostuen näin pullonkaulaksi niin ajallisesti kuin myös osaavan henkilökunnankin osalta.

Muutama asiakasyrityksemme hakee ideointia ja ratkaisuja automaattiseen kontin lastaukseen, jossa lastaukseen käytettyä aikaa voitaisiin vähentää, se voitaisiin ainakin osittain hoitaa mieluiten ennen kuorma-auton saapumista jotta kuorma-auton paikoillaan seisominen voidaan minimoida, sekä trukinkuljettajilta ei vaadittaisi niin suurta ammattitaitoa. Kohteena niin kuorma-auton lastaaminen, kuin merikontin lastaaminen.

Keskustelu

Jukka Hissa (Prizztech)
27.12.2017 • 08:33

Lyhyt 3D video kontin automaattisesta kontinlastauksesta. Tehty Solid Works oppilasversiolla – kaikki toiminnot eivät ole käytössä.
Ideana on paikallaan oleva lastausalusta, johon kontti/traileri peruutetaan. Lasti puretaan ajoneuvoa liikuttamalla.
Haaste ei antanut riittävää tietoa kuorman laadusta/painosta/pakkausjärjestelmistä (WMS/WCS)
– manuaalilastaus
– semi-automaattinen lastaus/trukki
– automaattinen/robotiikka

Ratkaisuja löytyy useampia. Lastauksen vaatimukset ja kuorman sidonnat huomioitava.
Konttien satamatoimintojen operointiin olen kehittänyt innovatiivisen ratkaisun, jolla saavutetaan merkittäviä säästöjä.

Terveisin

Jari Räsänen
ERM Advanced Telematics
Nordic Distributor

Jarkko Malinen, Fuusio Labs Oy
27.12.2017 • 13:22

Ehdotan AR-laseihin (”augmented reality”) perustuvaa järjestelmää, jossa logistiikkahenkilökunnan laseissa näkyy jokaisen erän käsittelyn tarkemmat ohjeet. Järjestelmää on mahdollista täydentää lisätyn todellisuuden tekniikoilla, jossa graafisesti osoitetaan oikeat lastausmenetelmät todellisen käyttöympäristön päälle projisoituna.

Seuraa haasteiden edistymistä ja keskustelua Robocoastin ympärillä Twitterissä ja LinkedIn:ssä. Liittymällä postituslistallemme pysyt helposti kehityksen kyydissä: